پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
عنوان:
ایده ی “شهر-فرهنگ” چارچوبی برای برنامه ریزی شهر ایرانی-اسلامی
(نمونهی موردی: شهر خوی)
استاد راهنما:
دکتر صدیقه لطفی
استاد مشاور:
دکتر رحیمبردی آنامرادنژاد
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
فصل اول: کلیات تحقیق
-۱٫ مقدمه . ۲
۱-۲٫ بیان مساله. ۲
۱-۳- سؤالهای تحقیق ۵
۱-۴- پیشینهی تحقیق ۵
۱-۵- فرضیه های پژوهش ۸
۱-۶- حدود پژوهش. ۸
۱-۷- اهداف پژوهش. ۹
۱-۸- معرفی الگو یا روش کار ۱۰
۱-۹- نارسایی ها و مشکلات عمدهی تحقیق. ۱۰
فصل دوم: مبانی نظری
۲-۱- مقدمه۱۳
۲-۲- شهر و نظریه های اجتماعی. ۱۴
۲-۲-۱- مکتب آرمانگرایی ۱۴
۲-۲-۲- مکتب اصلاحگرایی ۱۴
۲-۲-۳- مکتب شیکاگو. ۱۴
۲-۲-۴- مکتب مدرنیسم ۱۴
۲-۲-۵- مکتب فرامدرنیسم ۱۵
۲-۲-۶- مکتب فرهنگ گرایی ۱۵
۲-۲-۷- مکتب طبیعتگرایی ۱۶
۲-۲-۸- مکتب فلسفهگرایی. ۱۶
۲-۲-۹- مکتب فنگرایی ۱۶
۲-۲-۱۰- مکتب آمایش انسانی. ۱۶
۲-۳- معماری اسلامی و نمادهای بارز آن. ۱۷
۲-۳-۱- درآمد ۱۷
۲-۳-۲- برخی از نمادهای معماری اسلامی ۱۹
۲-۳-۲-۱- گنبد. ۱۹
۲-۳-۲-۲- طاق ۱۹
۲-۳-۲-۳- مفهوم امام یا پیشوا ۲۰
۲-۳-۲-۴- نور و رنگ. ۲۰
۲-۳-۲-۵-احجام سه گانهی کروی ۲۱
۲-۳-۲-۶- دایره ۲۱
۲-۴- مباحثی در علوم رفتاری و روانشناسی محیط. ۲۱
۲-۴-۱- پدیدار شناسی. ۲۱
۲-۴-۲- مفهوم مکان ۲۲
۲-۴-۳- هویت مکان. ۲۲
۲-۴-۴- حس مکان ۲۳
۲-۴-۵- حس لامکانی یا احساس بیمکانی. ۲۴
۲-۴-۶- حافظه جمعی. ۲۵
۲-۴-۷- خرد جمعی. ۲۵
۲-۴-۸- شعور و حافظه جمعی. ۲۶
۲-۵- وجه سوم در هستی: ماده، انرژی و ” شعور ” . ۲۶
۲-۵-۱- نظریه شعور. ۲۶
۲-۵-۲- پزشکی هومیوپاتی ۲۸
۲-۶- استفاده از نظریه شعور و تشریح شعور در حوزه کلام ۲۸
۲-۶-۱- شعور در کلام. ۲۸
۲-۶-۲- شعور مثبت و منفی ۲۹
۲-۶-۳- تشعشع در کلام ۳۰
۲-۶-۴- تشعشع شعوری. ۳۰
۲-۶-۵- شارژ شعوری. ۳۱
۲-۶-۶- روح جمعی. ۳۱
۲-۶-۷- شواهد تذکر به ” روح جمعی ” در قرآن. ۳۲
۲-۶-۸- شواهدی مبنی بر وجود آگاهی نسبت به مباحث شعور و تشعشع شعوری در فرهنگ اسلامی ۳۳
۲-۷- نقد و بررسی مباحث روانشناسی محیطی از منظر شعور ۳۴
۲-۷-۱- معماری، هرمنوتیک، شعور و القای حس و معنا در ناخودآگاهی. ۳۴
۲-۷-۲- جمعبندی مختصر از نظریه های پدیدارشناسانه در خصوص روانشناسی محیط ۳۵
۲-۷-۳- تحلیل ماهیت حسمکان و حس تعلق به اجتماع از منظر شعور ۳۶
۲-۷-۴- حس تعلق به مکان در شهرهای قدیمی و شهرهای سنتی. ۳۷
۲-۸- تاملی بر شهرسازی در جهان اسلام از منظری نو و از بُعد شعور. ۴۰
۲-۸-۱- درآمد. ۴۰
۲-۸-۲- شهرسازی اسلامی در سیرهی پیامبر اکرم (ص. ۴۰
۲-۸-۳- شهرسازی اصفهان، تجلی نمونهای از شهرسازی ایدئولوژیک ایرانی-اسلامی ۴۳
۲-۹- تعاریف و مفاهیم ۴۴
۲-۹-۱- تعریف فرهنگ ۴۴
۲-۹-۲- ریشه مفهومی ” شهر-فرهنگ ۴۵
۲-۹-۳- تعریف مدل “شهر- فرهنگ. ۴۵
۲-۹-۴- تعریف “میدان شعوری ۴۵
۲-۹-۵- نقش میدان شعوری در شکل گیری کائنات و علت جاذبهی اجرام سماوی در قرآن. ۴۶
۲-۹-۶- اهمیت میدان شعوری فضا-زمان در سرنوشت شهرها و حوادث طبیعی ۴۷
۲-۱۰- پایداری و مفهوم آن ۴۹
۲-۱۰-۱- پیدایش مفهوم پایداری ۴۹
۲-۱۰-۲- توسعهی پایدار. ۴۹
۲-۱۰-۳- ابعاد توسعهی پایدار. ۴۹
۲-۱۰-۳-۱- پایداری اکولوژیکی ۴۹
۲-۱۰-۳-۲-پایداری اجتماعی ۵۰
۲-۱۰-۳-۳- پایداری اقتصادی ۵۰
۲-۱۰-۳-۴- پایداری محیطی در فرهنگ قرآن ۵۰
۲-۱۱- اصول پیشنهادی شهر-فرهنگ در جهت هویت بخشی ایرانی-اسلامی به مجتمعهای زیستی ۵۱
۲-۱۱-۱- جمعگرایی در اجتماع و تلاش در جهت رواج فرهنگ اجتماع محور. ۵۱
۲-۱۱-۲-کانونکرایی در بافت و ساخت شهر از طریق جایگزاری کاربریهای عمومی در نقاط متراکم مجتمعهای زیستی در جهت ایجاد یک میدان شعوری ۵۲
۲-۱۱-۳- قدسی سازی با تشعشعی نقاط کانونی شهر و ایجاد محیط ارزشی در هستهی مرکزی شهر با انعکاس این مفاهیم در میدان شعوری ۵۲
۲-۱۱-۴- برنامه ریزی سیستمی شهر در جهت ایجاد یک کل واحد از بُعد شعوری، کالبدی و اجتماعی. ۵۳
۲-۱۱-۵- عدم تفکیک “فرد” از “اجتماع”، مسئولیت افراد در قبال سرنوشت جامعه و تشویق به مشارکت عمومی ۵۳
۲-۱۱-۶- حفظ و ترویج آداب و رسوم اجتماعی-عقیدتی که به صورت عمومی برگزار میشود و لزوم فضاهایی در مراکز زیستی برای انجام این امور. ۵۴
فصل سوم: معرفی محدوده مورد مطالعه
۳-۱- مقدمه. ۵۶
۳-۲- موقعیت جغرافیایی ۵۶
۳-۲-۱- موقعیت و وسعت شهرستان خوی. ۵۶
۳-۲-۲- موقعیت جغرافیایی شهر خوی ۵۷
۳-۲-۳- محدوده حوزه طبیعی شهر. ۵۷
۳-۳- مطالعات جغرافیای طبیعی محدوده ی مورد مطالعه. ۵۷
۳-۳-۱- زمین شناسی منطقه خوی ۵۷
۳-۳-۲-وضعیت تکتونیکی و زلزلهخیزی شهر خوی. ۵۸
۳-۳-۳- وضعیت توپوگرافی. ۵۸
۳-۳-۴- مطالعات اقلیمی ۵۹
۳-۳-۴-۱- دما ۵۹
۳-۳-۴-۲- بارش. ۵۹
۳-۳-۴-۳- رطوبت ۶۰
۳-۴- مطالعات جغرافیای انسانی محدوده مورد مطالعه. ۶۱
۳-۴-۱- ویژگیهای اجتماعی جمعیت خوی. ۶۱
۳-۴-۱-۱- رشد جمعیت در شهر خوی از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۰۶۱
۳-۴-۱-۲- درصد رشد جمعیت خوی در دورههای مختلف سرشماری. ۶۲
۳-۴-۱-۳- بعد خانوار. ۶۲
۳-۴-۱-۴- وضعیت سواد. ۶۳
۳-۴-۱-۵- مهاجرت ۶۴
۳-۴-۲- ویژگیهای اقتصای جمعیت شهر خوی. ۶۴
۳-۴-۲-۱- وضعیت اشتغال در شهر خوی. ۶۴
۳-۴-۲-۲- نرخ اشتغال مردان و زنان. ۶۵
۳-۵- ویژگیهای تاریخی و فرهنگی در منطقهی خوی. ۶۶
۳-۵-۱- سابقه تاریخی. ۶۶
۳-۵-۲ وجه تسمیه ۶۷
۳-۶- بررسی وضعیت کالبدی شهر خوی ۶۷
۳-۶-۱- هستهی اولیه ۶۷
۳-۶-۲- بررسی ساخت شهر. ۶۸
۳-۶-۳- وضعیت توسعهی کالبدی شهر و جهات توسعهی کالبدی آتی ۷۱
۳-۶-۴- بررسی بافت شهر ۷۲
۳-۷- بررسی نحوه پراکندگی کاربریهای شاخص در شهرهای اسلامی ۷۳
۳-۷-۱- کاربری مذهبی (مسجد) . ۷۳
۳-۷-۲- کاربری آموزشعالی (مدرسه) ۷۴
۳-۷-۳- کاربریهای تجاری (بازار) ۷۵
۳-۷-۴- کاربریهای فرهنگی-هنری. ۷۶
۳-۷-۵- سیستم محلات شهری. ۷۷
۳-۸- شخصیتهای فرهنگی-مذهبی مدفون در شهر خوی ۷۸
۳-۸-۱- شمسالدین محمد بن علی بن ملک داد تبریزی معروف به “شمس تبریزی” . ۷۸
۳-۸-۲- پوریای ولی. ۷۹
۳-۸-۳- امامزاده سید بهلول (ع) . ۸۰
۳-۸-۴- امامزاده میرهادی سید کوثری (ع) ۸۱
۳-۸-۵- امامزاده محمد (ع) ۸۱
۳-۹- جمع بندی ۸۲
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱- مقدمه. ۸۵
۴-۲- تحلیل ساخت و بافت شهر خوی از منظر ویژگیهای شهر اسلامی. ۸۵
۴-۲-۱- کانونگرایی در بافت و ساخت شهر۸۵
۴-۲-۲- کاربری مسجد ۸۶
۴-۲-۲- کاربری تجاری (بازار) ۸۸
۴-۲-۳- کاربری آموزش عالی ( مدرسه) ۸۹
۴-۲-۴- محلات شهری. ۹۰
۴-۲-۵-کاربریهای فرهنگی-هنری. ۹۱
۴-۵- اقدامات انجام شده در خصوص تلاش برای هویت بخشی ایرانی-اسلامی به شهر ۹۳
۴-۶- تحلیل ویژگیهای شهر خوی از نقطه نظر اصول شش گانهی “شهر-فرهنگ”. ۹۴
۴-۶-۱- جمعگرایی در اجتماع و تلاش در جهت رواج فرهنگ اجتماع محور. ۹۴
۴-۶-۲- کانونگرایی در بافت و ساخت شهر از طریق جایگزاری کاربریهای عمومی در نقاط متراکم مجتمعهای زیستی در جهت ایجاد یک میدان شعوری قوی ۹۵
۴-۶-۳- قدسیسازی بار شعوری نقاط کانونی شهر و ایجاد محیط ارزشی در هستهی مرکزی شهر ۹۵
۴-۶-۴- برنامه ریزی سیستمی شهر در جهت ایجاد یک کل واحد از بُعد شعوری، کالبدی و اجتماعی ۹۶
۴-۶-۵- عدم تفکیک “فرد” از “اجتماع”، مسئولیت افراد در قبال سرنوشت جامعه و تشویق به مشارکت عمومی. ۹۶
۴-۶-۶- حفظ و ترویج آداب و رسوم اجتماعی-عقیدتی که به صورت عمومی برگزار میشود و لزوم فضاهایی در مراکز زیستی برای انجام این امور ۹۷
۴-۷- جمع بندی. ۹۷
فصل پنجم: آزمون فرضیه، جمعبندی و نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات
۵-۱- مقدمه. ۱۰۰
۵-۲-آزمون فرضیه ها ۱۰۰
۵-۲-۱- فرضیهی اول. ۱۰۰
۵-۲-۲- فرضیهی دوم ۱۰۱
۵-۳- بحث و نتیجه گیری ۱۰۱
۵-۴- ارائه پیشنهادات ۱۰۴
۵-۴-۱- پیشنهاد اول: طرح پیشنهادی برای اجراییکردن شهر-فرهنگ در شهر خوی ۱۰۴
۵-۴-۱-۱- جانمایی شهر–فرهنگ در مطالعه موردی شهر خوی. ۱۰۴
۵-۴-۱-۲- عناصر اصلی میدان. ۱۰۶
۵-۴-۱-۲-۱- مسجدجامع یا مصلای شهر ۱۰۶
۵-۴-۱-۲-۲- موسسات علمی-آموزشی ۱۰۷
۵-۴-۱-۲-۳- حسینیهای برای کل شهر. ۱۰۸
۵-۴-۱-۲-۴- بازارچهی محلی ۱۱۰
۵-۴-۱-۲-۵- کاربریهای ورزشی. ۱۱۱
۵-۴-۲- پیشنهاد دوم ۱۱۲
۵-۴-۳- پیشنهاد سوم. ۱۱۳
چکیده
امروزه از بارزترین مشکلات شهرسازی معاصر، بحران معنا اعم از اجتماعی و کالبدی در مکان است. پس از دوران پیروزی انقلاب اسلامی، انتظار بروز تغییرات در حوزههای مختلف فرهنگی، به تدریج وارد عرصههای کالبدی گردید و تمنای بازیابی هویت بومی ایرانی-اسلامی را بوجود آورد. اما خود شهر اسلامی، بیان جامع و منسجمی ندارد و به شهرهایی اطلاق میشود که در دوران قبل از مدرن، در سرزمینهای اسلامی شکل گرفته بود. هدف این پروسه، تدوین چارچوب کلی برای برنامه ریزی شهر ایرانی-اسلامی است. با تحلیل ماهیت و مکانیسم عملکرد پارامترهای روانشناسیمحیط از نقطه نظر بُعد شعور، و بکارگیری آن در برنامه ریزی شهری، میتوان به در آفرینش هویت ایرانی-اسلامی به شهرهای موجود گام برداشت و نیز در ساخت شهرها و شهرکهای جدید برمبنای آن اقدام نمود تا بتوان شهر را به محیطی بدل ساخت که شهروندان با قرارگیری در آن، با ناخودآگاهی خود، مفاهیم معنوی را ادراک نمایند. روش تحقیق با رویکرد کیفی و تحلیلی-تطبیقی میباشد و در استخراج مفاهیم، از استدلال و استنتاج عقلی و منطقی نیز بهره برده شده است. در جمعآوری داده ها، از روش اسنادی بهره برده شد. از روش میدانی نیز به صورت حضور در محیط و مشاهده و اداراک ذهنی در مطالعات روانشناسیمحیط استفاده شد. در تایید و اثبات مباحث، به استنادات قرآنی و مباحث معرفتی تاویل قرآن نیز ارجاع داده شد. با مطالعات روانشناسیمحیط از نقطه نظر عنصر شعور، نگاهی دوباره به شهر اسلامی و ایرانی-اسلامی انداخته شد. بر این اساس، چینش کاربریهای مثبت و ارزشی در مرکز شهر، آگاهانه بوده و از مبانی عمیق عرفانی بهره برده شده است. با بازبینی و بروز رسانی ویژگیها و شاخصههای آن، استفاده از معارف قرآنی و قلمروهای جدید علمی، چارچوبی تحت عنوان اصول ششگانهی شهر-فرهنگ تدوین شد که با بهره گرفتن از عامل انتشار آگاهی در بعد سوم محیط، امکان هویت بخشی ایرانی-اسلامی به یک مجتمع زیستی را امری شدنی جلوه میدهد. شهر-فرهنگ، با نگرش “شهر به عنوان یک پدیده فرهنگی”، در پی ایجاد محیطی است که با انتقال مفاهیم مثبت و معنوی به ناخودآگاهی شهروندان، هم سطح آگاهی را بالا ببرد و هم آنها را از درون، کنترل عقیدتی کند. بر این اساس، شهر ایرانی-اسلامی، یک میدان شعوری منطبق بر میدان کالبدی است که مفاهیم قدسی با پالس بالا در آن انعکاس مییابند. با تدوین اصول و ضرورت های شهر-فرهنگ، و پیاده کردن طرح اجرایی آن در شهر خوی، به نحوهی عملیاتیشدن آن نیز پرداخته شد.
کلمات کلیدی: شهر ایرانی-اسلامی، هویت شهری، میدان شعوری، انتشارآگاهی، شهر خوی.
۱-۱- مقدمه
اولین فصل پایان نامه، به کلیات تحقیق اختصاص مییابد. در این فصل، ابتدا به بیان مسالهی تحقیق پرداخته میشود. موضوعی که در دستور کار قرار دارد و اهمیت و ضرورت پرداختن به این مساله به صورت اجمالی شرح داده میشود و در ارتباط با مسائل یاد شده، سوالاتی طرح میشود که با فرضیهسازی در ادامهی روند، در پی پاسخگویی به مسائل طرحشده خواهیم بود. از مهمترین بخشهای این فصل، پرداختن به پیشینهی تحقیق و بررسی پژوهشهایی است که محققان قبلی در زمینه موضوعات مربوط به عنوان پایان نامهی حاضر انجام دادهاند. پس از پرداختن به روش تحقیق در روال حاضر، پرداختن به مسائل و مشکلات عمده در مسیر انجام پژوهش، پایانبخش مباحث فصل اول خواهد بود.
۱-۲- بیان مسأله
ظهور اسلام در شبه جزیرهی عربستان در نیمهی قرن هفتم میلادی در محیطی عمدتا غیر شهری و زیر سلطهی قدرتهای پراکندهی قومی و سنتهای رایج زیست کوچندگی به وقوع پیوست (فکوهی،۷۴:۱۳۸۳ و ۷۵). سقوط ساسانیان در سال ۶۴۱ میلادی در نبرد قادسیه قطعی شد (همان، ص ۳۷۱). هنگامی که اسلام امپراتوریهای رومشرقی و ایران را میگشاید، شهرنشینی و شهرگرایی در مناطق تحت سلطهی این دو امپراتوری کاملا مشهود است و نظام شهری و شبکهی سراسری شهرها از عوامل پایهای نظام سیاسی دولتهای ساسانی و رومی است (حبیبی، ۳۷:۱۳۸۷). شکل گیری شهر و یا هر مجتمع زیستی عمدتا متاثر و منبعث از عوامل متعددی است که یکی از بنیادیترین آنها، جهانبینی و تفکر انسانهایی است که آنرا برای زیستن خویش میسازند. شهرها و محیطزیست مسلمین نیز از این قاعده مثتثنی نیست و در فرایند شکل گیری آنها تفکر و جهانبینی توحیدی اسلام تاثیری بنیادین داشته است (نقی زاده، ۶۶:۱۳۸۹).
اهمیت اسلام در فرایند شکل گیری شهرهای اسلامی از موضوعات بحث برانگیز در مطالعات مربوط به شهرهای اسلامی است (پوراحمد و موسوی، ۳:۱۳۸۹). ایدئولوژی اسلام هم در دگرگونی شهرهای پیشین موثر افتاد و هم موجب برپایی و رشد شهرهای جدید با ساختار کالبدی مخصوص به خود شد (احد نژاد روشتی و همکاران، ۱۲۲:۱۳۹۲). واژهی شهر اسلامی در واقع اشاره به شهرهای مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا دارد. شرقشناسان فرانسوی اولین نویسندگانی بودند که اصطلاح شهر اسلامی را بکار گرفتند و این شهرها را در گروه خاصی دستهبندی کردند (فلاحت، ۳۵:۱۳۹۰). ولی هنوز بیان جامع و منسجمی از مفهوم آن وجود ندارد (همان، ص ۴۴). شهرنشینی در ایران هم نتیجهی تحولات تاریخی دوران اشکانی و ساسانی شکل مشخص به خود گرفت، نقش مهمی در روند تمدن ایران داشته است (رضوی، ۲:۱۳۸۸). گسترش نظامی اسلام از اواخر قرن ۷ میلادی و ورود آن به منطقهی خاورمیانه و بویژه ایران و هند، پیوندی میان تمدن اسلامی و تمدن ساسانی بوجود آورد (فکوهی، ۷۵:۱۳۸۳) و به همین دلیل در احداث شهرها در تمدن اسلامی، بیشک سنتهای بومی و خصلتهای شهرهای پیش از اسلام تاثیرات قابل توجهی بخصوص در سرزمینهای شرقی خلافت اسلامی از خود بجای گذاشته است (حکیم، ۲۲:۱۳۸۱).
از مسائلی که در شهرهای امروزی مورد توجه قرار گرفته، بحران هویت و پایین بودن سطح کیفی زندگی شهروندان است (کاشی و بنیادی، ۴۴:۱۳۹۲). یکی از مهم ترین بحران های جامعه مدرن و نیز جوامع در حال گذار، بحران هویت است. بنابراین بحران هویت به عنوان یکی از مهم ترین بحران های جوامع معاصر به خصوص جوامع جهان سوم شناخته می شود (میرساردو و همکاران، ۷۸:۱۳۸۷). وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ شمسی و استقرار نظام جمهوری اسلامی در کشور، انتظار بروز تغییرات بنیادینی در بخشهای مختلف فرهنگی را نزد اکثریت فعالان این عرصه ایجاد نموده است. این تغییرات به تدریج وارد عرصههای کالبدی گردید و تمنای بازیابی هویت بومی و به عبارت دیگر معماری و شهرسازی ایرانی-اسلامی را در میان مردم، حرفهمندان و مسئولین در سالهای پس از انقلاب به تدریج بوجود آورد (قالیباف، ۱۵۱:۱۳۹۰) و در پی یافتن بنیانهایی شدند تا شهر کنونی را با معیارهایی منتج از فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی بازسازی نمایند. چرا که تحولاتی که از دههی ۱۳۰۰ در ایران آغاز شد سبب آغاز و سپس توسعهی روند شهرنشینی شد و ضمن گذار از مراحل مختلف بالاخره به مرحلهی شهرنشینی سریع معاصر رسید. فروپاشی روابط سنتی در جامعه و جایگزینی هرچند ناقص روابط سرمایهداری از مهمترین عوامل شهرنشینی در دهههای اخیر بوده است (حسامیان و دیگران، ۱۵:۱۳۷۷). بطور کلی از مهمترین ویژگی بسط روابط سرمایهداری در ایران آن است که این بسط تحت لوای مدرنیزاسیون صورت گرفته است (همان، ۲۶). دورهی پهلوی اول (۱۳۰۴ تا ۱۳۲۰) منشا کلیهی تحولات اقتصادی-اجتماعی قرن حاضر تلقی میشود. شروع تحولات شهرسازی و شهرنشینی به مفهوم جدی آن نیز تا حدود زیادی مربوط به این دوره است (سعیدی رضوانی،۱۳۷۱، به نقل از آنامراد نژاد، ۷۲:۱۳۹۰). مهمترین تغییرات کالبدی مربوط به پیدایش خیابانها و میادین جدید و تعریض خیابانهای قدیمی بود. تحولی که اساسیترین نقش را در دگرگونی سیمای شهر ایفا کرد. الگوی رایج خیابانکشی در این دوران ایجاد خیابانهای عمود بر هم است (همان، ۷۲). یکی از ویژگیهای مدرنیته، گسست و انقطاع آشکار عصر مدرن با دوران پیش از آن است. در حقیقت شهر در مفهوم جدید خود در دوران مدرن شکل گرفته و پیش از آن عملکرد و شرایط کالبد و محتوای شهر، تفاوتی آشکار داشته است (جابری مقدم، ۵۳:۱۳۸۶).
شهر به عنوان دستاورد حیات جمعی انسان سهم زیادی در روند تکاملی تمدن او داشته است (رضوی، ۲:۱۳۸۸) اما با الگوی وارداتی برنامه ریزی شهری، بسیاری از ساختارهای فضایی شهر کهن اسلامی که در سرزمین ایران استقرار یافته بودند دچار دگرگونی شدند (زنگانه و همکاران، ۳۶:۱۳۹۱). معابر شهر سنتی پیاده محور بوده و برای عبور پیاده، چارپایان و گاری با نظم فضایی و سلسله مراتبی خاص خود شکل گرفته بودند و تمدن مدرن با ماشینآلات بزرگ و تحت عملکرد اقتصاد سرمایهداری که به فضایی جهت گردش کالا نیاز داشت، احداث خیابان امری لازم بود. در حال حاضر شهرهای سنتی ایرانی با گسترش فیزیکی خود و ادغام ایران در فرایند جهانیشدن در دورهی پهلوی، با چالشهای فراوانی روربهرو هستند. افزایش جمعیت، مهاجرتهای روستا به شهری، انواع آلودگی ها، کمبود فضای سبز، انباشت ترافیکی و. در حال حاضر مسئولین برای رفع مشکلات شهرها، دنبال بنیانی برای شهرسازی ایرانی-اسلامی هستند. در عصر صفوی گونهای متمایز از شهرسازی رایج شد که امروزه برای آن اصولی مترتب ساخته و نظریاتی در خصوص شیوه و فلسفهی شهرسازی آن ارائه دادهاند و از آن با عنوان مکتب شهرسازی اصفهان نام میبرند. نمود شهرسازی صفوی در اصفهان از بطن معماری اسلامی بیرون آمده است. شهرسازی اسلامی بنیان مدونی در تمدن اسلامی نیافت و در کل هم در تمدن اسلامی تلاش مستمری که برای ساخت شهرهای جدید وجود داشته باشد ایجاد نشد و متعاقب آن شهرسازی اسلامی هم اصول مدون و اسلوبی خاص به خود نگرفت. بر خلاف شهرسازی، معماری اسلامی از همان دهههای اولیه مورد امعان نظر قرار گرفته و رشدی بیشتر داشته است و به صورت نمادین با اسلوب معین به طراحی ابنیه پرداخته میشد. نمادگرایی در معماری اسلامی از شاخصههای اصلی آن است و در آن پیچیدگی بیشتری دارد و به دلیل موجود نبودن منابع نوشتاری پشتیبانکننده دارای مشکلات خاص خود است (هیلنبراند، ۵۳:۱۳۷۷). شیخ بهایی و مولانا علی اکبر اصفهانی که شهرسازی در اصفهان و نقشجهان ساخته و پرداختهی آنان است (حبیبی، ۱۳۸۷: ۹۵) دربارهی بنیان فلسفی و اصول معماری و شهرسازی در اصفهان منابع نوشتاری بر جای نگذاشته اند. در معماری نمادین نقشجهان حاکمیت فلسفه و عرفان اسلامی موج میزند (جابری مقدم، ۲۷۸:۱۳۸۶) و هنوز هم اصول معماری و شهرسازی در مکتب اصفهان به صورت یک راز باقی مانده است. هویت ایرانی با ویژگی اسلامی پیوندی ناگسستنی دارد و با توجه به جمیع مسائل یاد شده، تلاش ما بر این است تا از فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی و با بهره گرفتن از نظریات و مکاتب اجتماعی و شهرسازیای که تاکنون مطرح شده اند، استفاده کرده و یک چارچوب نظری و عملی برای شهرسازی ایرانی-اسلامی تدوین نماییم تا بتوانیم در پرتو آن به بازیابی هویت شهرهای کشور پرداخته و در جهت رفع مشکلات شهری گام برداریم. ایدهی “شهر-فرهنگ” را در این راستا ارائه خواهیم نمود. شهر-فرهنگ نگرشی تکاملی به تاریخ شهرنشینی و شهرسازی است که معتقد است شهر در طی دوران مختلف، از شهر-دژها و شهر-معبدهای دوران باستان تا دولت-شهرهای سومری و شهر-قدرت های یونانی و .دوران تکامل خود را طی نموده و نهاییترین فرمی که به خود میگیرد شهر-فرهنگ میباشد. سعی بر این خواهد بود چارچوب نظری ایدهی شهر-فرهنگ با اصول کلی انعطافپذیر، توان کاربرد در تمامی شهرها در پهنهی گستردهی سرزمین اسلامی ایران را دارا باشد و قادر باشد هم به ساماندهی شهرهای آسیب دیده از روند مدرنیزاسیون و تاثیرات امواج بعدی ناشی از آن بپردازد و هم چارچوبی برای ساخت نوشهرها و شهرکهای جدید ارائه نماید. به دلیل گستردگی مبحث، تنها به بخش مربوط به ساماندهی شهرهای موجود پرداخته و بخش مباحث مربوط به نوشهرسازی را به فرصتی دیگر موکول مینماییم. ایدهی شهر-فرهنگ مبتنی بر بنیانهای فلسفی نوینی بوده و بر چند مبنای تئوریک استوار است که بیشتر با بازخوانی مفاهیم فلسفی و عرفانی مستتر در فرهنگ ایرانی-اسلامی به دست آمدهاند؛ مفاهیم نوینی که ریشه در تاریخ دارند و با بروز رسانی آنها بر آن خواهیم بود تا در مسیر کاستن از مشکلات شهرنشینی و شهرسازی کشور در حد توان گام برداریم. دور نمای کاری ما در این روال بر این محور استوار است که در شهر ایرانی-اسلامی، برای هویت بخشی اسلامی به شهرها به غیر از اینکه مکانهای عمومی را با اسامی مقدس و مفاهیم والای اسلامی و عرفانی نامگذاری کنیم میتوانیم اقدامات بنیانی و محکمتری برای این هدف بکار ببریم و در شهرسازی خود طریقتی برگزینیم که به صورت نمادین بازتابی از مفاهیم مقدس و الهی را داشته باشند.
۱-۳- سوالات تحقیق
۱-۳-۱- آیا ایده شهر-فرهنگ می تواند شهر ایرانی-اسلامی را پایدار کند؟
۱-۳-۲- چگونه میتوان ایده شهر-فرهنگ را در شهر ایرانی (خوی) تقویت کرد؟
۱-۴- پیشینهی تحقیق:
بررسی منابع تا حد امکان، نشان میدهد که تاکنون در خصوص تدوین چارچوبی کلی برای برنامه ریزی و شهرسازی اسلامی از سوی نظریهپردازان و صاحبنظران ذیربط انجام نگرفته است. تحقیقات انجامشده و نظریات ارائه شده در خصوص شهرنشینی و شهرسازی اسلامی یا ایرانی-اسلامی صرفا در خصوص وضع این امر در طول دوران اسلامی و در متن تمدن اسلامی است و یا به تحلیل کالبدی و فضایی از شهرهای موجود فعلی در سرزمین های اسلامی پرداخته شده است. منبعی یافته نشد که نشانگر تلاش برای ایجاد و تدوین یک چارچوب نظری و عملی برای ساختن شهری ایرانی-اسلامی یا برنامه ریزی شهرهای اسلامی در دورهی معاصر و منطبق با شرایط جامعهی مدرن باشد؛ به گونهای که بتواند هم ویژگی اسلامی داشته باشد و هم بتواند به اقتضاعات جامعهی مدرن کنونی پاسخگو باشد. در هر صورت گزیدههایی از نتایج تحقیقات انجام شده در خصوص شهر و شهرسازی اسلامی و ایرانی-اسلامی در ذیل ارائه میگردد.
زنگانه و همکاران (۱۳۹۱) در مقالهای با عنوان ” بازشناسی هویت کالبدی در شهرهای اسلامی” به دنبال شناخت مشخصههای هویت کالبدی شهرتاریخی و سنتی اسلامی (مسجد، بازار و محله) در شهر ری است و مینویسند که: این مقاله سعی دارد به الگوی متداول ازعناصر شهر اسلامی دست یافته و کارکرد آنها را تبیین نماید. ایشان با روش تحقیق توصیفی-تحلیلی در تلاشند تا به این سوال پاسخ دهند که آیا میتوان شهر ری را به لحاظ مشخصههای کالبدی به عنوان شهری با هویت اسلامی شناخت؟ در پایان به این نتیجه میرسند که شهر ری در طول تاریخ تحول خود کارکردهای شهر اسلامی را به عنوان مرکز سیاسی، مذهبی و اداری از خود نشان داده است. در زمان کنونی نیز همین کارکردها را با چهرههای امروزین بازتاب میدهد. همچنین نتایج نشان میدهد که مشخصههای کالبدی شهر اسلامی در شهر ری قابل بازشناسی هستند و شهر ری در سرزمین ایران هویت یک شهر اسلامی را از نظر عناصر کالبدی داراست و کارکردهای لازم را ارائه میدهد.