پایان نامه : بررسی رفتار خستگی کامپوزیت زمینه پلیمری تقویت شده با الیاف شیشه
استاد راهنما:
دکتر احد ضابط
دکتر سیروس جوادپور
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
چکیده
در این پژوهش، کامپوزیتهای زمینه پلیمری (رزین اپوکسی) تقویت شده توسط پارچه بافته شده از الیاف شیشهای E-glass به دو روش لایهگذاری دستی و تزریق رزین به کمک خلأ (VIP) ساخته شدند و رفتار خستگی آنها مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به نتایج حاصل از آزمون کشش، استحکام کششی در نمونه های تولید شده به روشVIP (MPa 362) بیشتر از نمونههای تولید شده به روش لایهگذاری دستی (MPa 242) بود. بر اساس نتایج آزمون خستگی کشش-کشش (۱/۰=R)، عمر خستگی بیشتری برای نمونه های VIP مشاهده شد در دامنه تنش MPa67، نمونه های VIP، ۱۰۶×۱۱/۲ سیکل را تا زمان واماندگی تحمل کردند در حالی که، در دامنه تنش پایینتر MPa61، نمونه های دستی ۱۰۵×۲۹/۱ سیکل را تحمل نمودند. تعداد سیکل واماندگی نمونه های VIP در تنش خستگی MPa200، برابر با ۱۰۳×۰/۵ به دست آمد. اما، همین پارامتر برای نمونههای دستی در تنش خستگی پایینتر MPa150 برابر با ۱۰۳×۲/۱ حاصل شد. با توجه به نمودار S-N رسم شده، در تعداد سیکل ثابت ۱۰۰،۰۰۰ دامنه تنش قابل تحمل نمونه دستی حدود MPa60 تخمین زده شد؛ در صورتی دامنه تنش متناظر برای نمونه VIP حدود MPa90 بود. با توجه به تصاویر SEM سطح شکست نمونه ها، مکانیزمهای واماندگی غالب برای نمونه های ساخته شده به روش لایهگذاری دستی تحت بار خستگی به صورت جدایش لایهها و بیرون آمدن الیاف مشاهده شد. در حالی که، مکانیزمهای واماندگی برای نمونه های ساخته شده به روش VIP، جدایش الیاف از زمینه و ترک خوردن زمینه بود. نتایج حاصل از آنالیز وزنسنجی حرارتی (TGA)، تنها نشان دهنده وجود اتصال مکانیکی بین الیاف و زمینه بود، که جدایش الیاف از زمینه و بیرون آمدن الیاف مشاهده شده در تصاویر SEM را توجیه میکرد. بر اساس نتایج حاصل از این آنالیز، درصد وزنی الیاف برابر با ۶۹% و ۵۲% برای نمونه های ساخته شده به روش VIP و لایهگذاری دستی محاسبه شد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
۱
. ۲
. ۶
. ۷
۸
. ۱۰
. ۱۲
. ۱۲
. ۱۲
. ۱۵
. ۱۷
. ۱۷
. ۱۸
. ۱۸
. ۱۸
. ۲۰
. ۲۰
. ۲۱
. ۲۲
. ۲۳
. ۲۵
. ۲۷
. ۲۸
. ۳۱
. ۳۲
. ۳۳
. ۳۳
. ۳۴
. ۳۵
. ۳۷
. ۳۸
. ۳۸
. ۴۰
. ۴۱
. ۴۳
۴۳
. ۴۴
. ۴۵
. ۴۶
. ۴۸
. ۴۸
. ۴۹
. ۵۰
. ۵۱
. ۵۶
. ۵۸
. ۵۹
۶۰
. ۶۰
. ۶۱
۶۳
. ۶۴
. ۶۵
. ۶۶
۶۷
. ۶۹
. ۷۰
. ۷۱
. ۷۲
۷۶
. ۷۸
. ۸۴
۹۰
۹۲
. ۹۷
. ۹۷
۱۰۲
۱۰۷
. ۱۱۰
. ۱۱۱
. ۱۱۳
۱۱۴
– مقدمه
۱-۱- کلیات
افزایش تأثیرات منفی انرژی فسیلی بر روی محیط زیست، مانند گرم شدن جهانی و بحران در دسترس بودن انرژی، بسیاری از کشورها را بر آن داشته است که از انرژیهای جایگزین دیگری مانند انرژی خورشید، باد و خورشید-هیدروژن استفاده کنند. این انرژیها تجدیدپذیر و دوستدار محیط زیست هستند، به گونهای که پاسخگوی تقاضای روزافزون بشر برای انرژی میباشند. انرژی باد، سریعترین منبع انرژی رو به رشد در جهان، یک منبع انرژی تجدیدپذیر و تمیز است. اکنون کشورهای بسیاری، به خصوص در اروپا، ایالات متحده آمریکا، چین و ملل دیگر، توجه خاصی به این منبع انرژی دارند ]۱[.
بر اساس اطلاعات سازمان انرژیهای نو ایران (سانا)،استفاده از انرژی باد در طول سالیان اخیر بیشترین رشد را در مقایسه با سایر انرژیهای نو تجربه کرده است و توربینهای بادی هر روز بهینهتر و با ظرفیت توان بیشتر به بازار عرضه میشوند. تاریخچه انرژی بادی یک سیر تکاملی را به استفاده از قطعات سبک و ساده برای به حرکت درآوردن پرهها بوسیله نیروی بازدارنده[۱] طی کرده است. آسیابهای بادی که در قدیم مورد استفاده قرار میگرفتند نخستین نوع توربینهای بادی بودند که به عقیده تمامی کارشناسان نخستین بار توسط ایرانیان به کار گرفته شد ]۲[.
با وجود این پیشینه ارزشمند تاریخی و علیرغم پتانسیلهای موجود و مناطق مستعد بادخیز کشور، توسعه صنعت باد در ایران با پیشرفت مناسبی روبرو نشده است. در حال حاضر در وزارت نیرو، نصب MW5000 نیروگاه تجدیدپذیر در قانون برنامه پنجم توسعه هدفگذاری شده است که از این میزان MW4500 آن برای توسعه باد در نظر گرفته شده است و میتوان گفت در پنج سال آینده قریب به MW4000 بازار برای توسعه بخش خصوصی وجود خواهد داشت. هم اکنون سایتهای بادی بینالود و منجیل، بزرگترین سایتهای بادی کشور محسوب شده که تقریبا MW100 از برق مورد نیاز کشور را تامین می کنند، این مقدار سهم ناچیزی از مقدار کل انرژی برق تولید شده در کشور را تشکیل میدهد ]۲[.
اما بر خلاف رویه موجود در داخل کشور، سایر کشورهای جهان به طور گسترده در راستای توسعه صنعت بادی خود گام برداشتهاند و میزان انرژی الکتریکی تولید شده بوسیله باد روز به روز سهم بیشتری از کل انرژی تولیدی جهان را تشکیل میدهد. به عنوان نمونهای از سیاستگذاریهای کلان در این زمینه میتوان به تصمیم اتحادیه اروپا برای تولید ۲۰% از انرژی خود از منابع پاک تا سال ۲۰۲۰ اشاره کرد. شکل ۱-۱ ظرفیت کلی انرژی بادی تولیدی در جهان را تا سال ۲۰۱۱ را نشان میدهد ]۲[.
شکل ۱-۱- ظرفیت کلی انرژی بادی تولیدی در جهان تا سال ۲۰۱۱ ]۲[.
جدول۱-۱ نیز میزان ظرفیت نیروگاههای بادی نصب شده در کشورهای شاخص استفاده کننده از انرژی باد را نشان میدهد ]۲[.
جدول۱-۱- ظرفیت نیروگاههای بادی نصب شده در کشورهای پیشرو ]۲[.
نام کشور | مجموع ظرفیت نیروگاههای بادی (گیگاوات) |
چین | ۶۵ |
ایالات متحده | ۴۸ |
آلمان | ۳۰ |
اسپانیا | ۲۳ |
هند | ۱۶ |
فرانسه | ۸ |
اغلب پرههای توربین، چه کوچک و چه بزرگ، قسمتهای اصلی مشابهی دارند: پرهها، شفتها، چرخدندهها، ژنراتور، و یک کابل (برخی از توربینها ممکن است دارای جعبه دنده نباشند). کلیه این قسمتها با هم کار می کنند تا انرژی باد را به الکتریسیته تبدیل نمایند. در این بین، پره یکی از مهمترین اجزای توربینهای بادی است که وظیفه آن تولید نیروی لازم برای چرخاندن محور اصلی توربین است. طراحی پره توربینهای بادی یکی از مهمترین و اصلیترین بخشهای طراحی توربین به شمار میشود که با توجه به شرایط بسیار متغیر بهره برداری و اعمال بارهای شدید بر آن، انتخاب جنس و طراحی سازهای آن از اهمیت زیادی برخوردار است. مواد مورد استفاده در ساخت پرهها به طور قابل ملاحظهای بر روی کارایی و خواص آنها، مانند وزن پره، مکانیزم آسیب، و عمر خستگی اثرگذار است. پرههای توربینهای بادی از مواد ناهمسانگرد ساخته میشوند که معمولاً از کامپوزیتهای زمینه پلیمری، در ترکیبی از یک تک پوسته و کامپوزیت ساندویچی تهیه شدهاند. طراحیهای امروزی عمدتاً بر اساس کامپوزیتهای تقویت شده با الیاف شیشه[۲] (GFRP) صورت میگیرد. به طور کلی مواد مورد استفاده در ساخت پرههای توربین بادی بایستی تحمل بارگذاریهای خستگی شدید را در شرایط کاری داشته باشند ]۱[.
ساختار کامپوزیتی به عنوان یک نوع خاص از کامپوزیتهای لایهای تلقی میشود و مقبولیت گستردهای به عنوان یک ساختار عالی برای دستیابی به اجزایی با وزن کم و ساختارهایی با سفتی خمشی[۳] بسیار بالا، استحکام زیاد، و مقاومت کمانشی بسیار زیاد به دست آورده است. این مواد توسط روش قالبگیری انتقال رزین[۴] (RTM)، RTM به کمک خلاء[۵]، لایهگذاری دستی و تزریق رزین به کمک خلاء[۶] (VIP) ساخته میشوند. تفاوت روش VIP با روش RTM در آن است که در این روش تنها یک سمت از قالب جامد است در صورتی که در روش RTM هر دو سمت جامد هستند. علاوه بر آن، از یک خلأ اعمالی به منظور نیرو محرکه برای انتقال رزین به تقویتکننده استفاده میشود ]۳[.
در تولید پرههای توربین بادی کوچک و متوسط معمولاً از روش لایهگذاری دستی و در پره بزرگ و حتی متوسط با توجه به اهمیت وزن و استحکام سازه از روش تزریق رزین به کمک خلأ (VIP) استفاده میشود. یکی از موضوعاتی که باید در طراحی محصولات مهندسی مورد استفاده قرار گیرد آن است که عمر محصول تولیدی چقدر خواهد بود. عمر در این محصولات به صورت مدت زمانی تعریف میشود که محصول قادر است تحت بارهای سرویس عملکرد مورد انتظار را داشته باشد. عمر یک قطعه می تواند به کوتاهی یک بار استفاده تعیین شود، از سوی دیگر در برخی محصولات باید قابلیت تحمل میلیونها سیکل در نظر گرفته شود که توربینهای بادی نیز از این دستهاند. محصولاتی با چنین عمرهای بالایی مستعد برای شکست خستگی هستند.
گسترش ابزارهای مورد نیاز جهت تعیین عمر خستگی مواد ساخته شده از کامپوزیت با کندی روبروست، دلیل این امر را باید در ماهیت لایهای و غیریکنواخت این مواد جست و جو کرد، به طور مثال اگر در فلزات تنها عامل خرابی را طول ترک تشکیل میدهد، مواد کامپوزیتی حالتهای مختلف شکست را از خود بروز می دهند که از آن جمله میتوان به ترک خوردن زمینه[۷]، جدایش الیاف از زمینه[۸]، کمانش الیاف، جدایش لایهها[۹]، شکست تکلایه و شکست الیاف اشاره کرد. معمولاً در یک شکست ناشی از خستگی در مواد کامپوزیتی ترکیبی از مکانیزمهای فوق فعال است و این مسأله به خودی خود تحلیلهای خستگی را با چالشهای فراوانی روبرو می کند. حال اولین قدم در تحلیلهای خستگی تعیین منحنی S-N به صورت آزمایشگاهی و در قدم بعد شناسایی مکانیزمهای مختلف واماندگی خستگی میباشد. با مشخص شدن این دادهها، مهندسین میتوانند به تخمینهای اولیه خستگی جهت ساخت محصول برای صنعت و خریداران کمک نمایند.
- ۹۹/۰۴/۰۶