پایان نامه تقسیم بندی مشتریان بر اساس تمایل به خرید کالای سبز در بازار مصرفی ایران
مصرف کننده ایرانی موقعیت رقابتی خود را در بازار رو به تغییر امروز ایران حفظ کنند. گام اول در شناسایی نیازها و اولویتهای مصرف کننده نیز تقسیم بندی بازار مصرف میباشد. هرچند با وجود افزایش تمایلات سبز، مطالعات اندکی در مورد رفتار خرید سبز مصرف کننده ایرانی وجود دارد. به علاوه نتیجه مطالعات در کشورهای دیگر قابل تعمیم به ایران نبوده و شرایط در کشورها متفاوت است. همچنین در کنار عواملی چون سن و آگاهی زیست-محیطی که در بروز رفتار خرید سبز تاثیر گذار هستند، عوامل فردی و خارجی دیگری نیز میتوانند تعیین کننده باشند. این مطالعه در تلاش برای تمرکز بیشتر بر مولفههای موثر بر بروز رفتار خرید و اهمیت آنها در بازار مصرف ایران میباشد. بررسی نحوه اثر عوامل جمعیت شناختی بر مولفههای موثر بر رفتار خرید سبز در این بین حائز اهمیت است.
این تحقیق می تواند منبع مناسبی برای مدیران بازاریابی شرکتها و سازمانها به جهت تشخیص و تصمیم گیری درباره راهکارهای عملی و غیرعملی در بازاریابی سبز محصولات و خدمات این شرکتها به شمار رود. از آنجاکه یکی از عوامل موفقیت شرکتها در بازاریابی محصولات، شناسایی مصرف کنندگان بالقوه و در نظر گرفتن نیازها و خواسته های آنان است، بنابراین مدیران بازاریابی می توانند با توجه به بخش بندی مصرف کنندگان که این تحقیق قصد دارد به آن بپردازد و شناسایی گروه هدف خود ،استراتژی مناسب خود را انتخاب نموده و از مزایای آن همچون شناسایی صحیح بازار هدف،انتخاب تبلیغات، ترفیعات مناسب و غیره بهره مند گردند.
اهداف تحقیق
اهداف این تحقیق را می توان به دو دسته عمده اهداف اصلی و فرعی تقسیم نمود.
هدف اصلی
شناسایی تأثیر متغیرهای زمینهای (سن؛ جنسیت؛ سطح تحصیلات؛ سطح درآمد و شغل) در تقسیم بندی مشتریان بر اساس تمایل به خرید کالای سبز
اهداف فرعی
۱- شناسایی تأثیر سن بر تمایل به خرید کالاهای سبز؛
۲- شناسایی تأثیر جنسیت بر تمایل به خرید کالاهای سبز؛
۳- شناسایی تأثیر سطح تحصیلات بر تمایل به خرید کالاهای سبز؛
۴- شناسایی تأثیر میزان درآمد بر تمایل به خرید کالاهای سبز؛
۵- شناسایی تأثیر شغل بر تمایل به خرید کالاهای سبز.
فرضیه های تحقیق
فرضیه های این تحقیق به دو دسته فرضیه های اصلی و فرضیه های فرعی تقسیم میشوند.
فرضیه اصلی
متغیرهای زمینهای (سن؛ جنسیت؛ سطح تحصیلات؛ سطح درآمد و شغل) در تقسیم بندی مشتریان بر اساس تمایل به خرید کالای سبز موثر است.
فرضیه های فرعی
سن بر تمایل به خرید کالاهای سبز اثر دارد؛
جنسیت بر تمایل به خرید کالاهای سبز اثر دارد؛
میزان درآمد بر تمایل به خرید کالاهای سبز اثر دارد؛
سطح تحصیلات بر تمایل به خرید کالاهای سبز اثر دارد؛
شغل بر تمایل به خرید کالاهای سبز اثر دارد؛تعریف عملیاتی واژههای کلیدی تحقیق
[۱] Peattie, K., & Crane, A.
[۲] Ottman
[۳] Do Paco
[۴] Grant, J.
[۵] .Environmentally Friendly Product
[۶] . Marketing
[۷] McDonagh, P. &et al.
[۸] Charter, M., & Polonsky, M. J.
[۹] Peattie, K.& et al.
[۱۰] Grant
سایت های دیگر :
- ۹۹/۰۲/۱۷