پایان نامه: مقایسه دانشجویان با عملکرد تحصیلی بالا و پائین در …
فراهم کند تا با آشنایی با ویژگیهای روان شناختی یادگیرندگان محیط یادگیری کارآتری را فراهم سازند و آنچه که ماحصل و فرآورده یادگیری است و تحت عنوان پیشرفت تحصیلی در مؤسسات آموزشی از آن یاد می شود نیاز به درک عمیق تر با شناسایی متغیرهای مرتبط با پیشرفت تحصیلی را دارد.
1-4- اهداف پژوهش
مقایسه دانشجویان با عملکرد تحصیلی بالا و پائین در سبک تفکر اجرائی.
مقایسه دانشجویان با عملکرد تحصیلی بالا و پائین در سبک تفکر قانونی.
مقایسه دانشجویان با عملکرد تحصیلی بالا و پائین در سبک تفکر قضایی.
مقایسه دانشجویان با عملکرد تحصیلی بالا و پائین در انگیزش پیشرفت.
مقایسه دانشجویان دختر و پسر در سبک تفکراجرایی.
مقایسه دانشجویان دختر و پسر در سبک تفکر قانونی.
مقایسه دانشجویان دختر و پسر در سبک تفکر قضایی.
مقایسه دانشجویان دختر و پسر در انگیزش پیشرفت.
1-5- فرضیه های پژوهش
بین دانشجویان با عملکرد تحصیلی بالا و پایین درسبک تفکراجرائی تفاوت معنادار وجوددارد.
بین دانشجویان با عملکرد تحصیلی بالا و پایین در سبک تفکر قانونی تفاوت معنادار وجود دارد.
بین دانشجویان با عملکرد تحصیلی بالا و پایین در سبک تفکر قضایی تفاوت معنادار وجود دارد.
بین دانشجویان با عملکرد تحصیلی بالا و پایین درانگیزش پیشرفت تفاوت معنادار وجود دارد.
بین دانشجویان دختر و پسر در سبک تفکر اجرایی تفاوت معنادار وجود دارد.
بین دانشجویان دختر و پسر در سبک تفکر قانونی تفاوت معنادار وجود دارد.
بین دانشجویان دختر و پسر در سبک تفکر قضایی تفاوت معنادار وجود دارد.
بین دانشجویان دختر و پسر در انگیزش پیشرفت تفاوت معنادار وجود دارد
1-6-تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی
1-6-1-تعاریف نظری
1-6-1-1-سبکهای تفکر
سبک تفکراز نظر استرنبرگ عبارت است از« شیوه ترجیحی تفکر»[31] سبک مترادف با توانایی نیست، بلکه نحوه استفاده از توانایی های بالقوه است. افراد ممکن است تواناییهای مشابهی داشته باشند،ولی سبکهای تفکرشان متفاوت باشد.سبک تفکر زمینه مشترکی بین تفکر و شخصیت است(استرنبرگ،1381).
1-6-1-2-کارکردهای سبک تفکر
مهم ترین جنبه های سبکهای تفکر استرنبرگ، کارکردها هستند که شامل سه بعد به شرح زیر می باشند: 1-سبک تفکر اجرایی: این افراد علاقه مند به اجرای قوانین و دستورالعمل ها هستند. 2- سبک تفکر قانون گذارانه: این افراد دوست دارند کارها را به میل خود انجام دهند، آنان علاقه مند به خلق و تدوین و طراحی امور هستند. 3- سبک تفکر قضایی: این افراد به داوری درباره امور و ارزشیابی مسایل گوناگون علاقه مندند(سیف،1391).
1-6-1-3-انگیزش پیشرفت
منظور از انگیزش پیشرفت یا انگیزش موفقیت « میل یا اشتیاق برای کسب موفقیت و شرکت در فعالیتهایی است که موفقیت در آنها به کوشش و توانایی شخصی وابسته است »(اسلاوین،2006، به نقل از سیف1391).
1-6-1-4-پیشرفت تحصیلی
اتکینسون و همکاران پیشرفت تحصیلی را توانایی آموخته شده یا اکتسابی حاصل از دروس ارائه شده یا به عبارت دیگر توانایی آموخته شده یا اکتسابی فرد در موضوعات آموزشگاهی می دانند که بوسیله آزمونهای استاندارد شده اندازه گیری می شود(استکی وهمکاران،1389).
1-6-2-تعاریف عملیاتی
1-6-1-2- کارکردهای سبکهای تفکّر
نمره های افراد در پرسشنامه سبکهای تفکر رابرت استرنبرگ معیار سنجش سبکهای تفکر است که در پژوهش حاضر نمره افراد در بعد کارکردها، که شامل سه خرده آزمون سبک تفکر اجرایی،سبک تفکر قانونگذار و سبک تفکر قضایی است، ملاک بهره مندی افراد در سبک مورد نظر است. و نمره های بالاتر در هر سبک، نشان دهنده برخوردار بودن بیشتر از هرکدام از سبکهااست.
1-6-2-2-انگیزش پیشرفت
نمره های افراد در آزمون انگیزه پیشرفت هوبرت هرمنس معیار سنجش انگیزش پیشرفت است که بر مبنای نظریه انگیزش پیشرفت مککللند ساخته شده است، که
- ۹۹/۰۲/۳۰